Aktiviteter i Byrådet

Forslag m.v. fra Enhedslisten

Siden er (stadig) under udarbejdelse

I Lolland Kommune kan man ikke forvente at få vedtaget forslag i Byrådet hvis man er en del af oppositionen. Men det skal ikke forhindre os i at stille vores fornuftige forslag. Uanset hvad der sker, har vi mulighed for at gøre opmærksom på store og små problemer i kommunen – og hvordan vi vil løse dem.

Forslag til budget 2024

Enhedslisten vil udvikling

Enhedslisten kan heller ikke i 2024 bakke op om flertallets budgetforlig fordi det fortsætter afviklingen af hjælp og støtte til de borgere der har allerfærrest penge og allermest brug for hjælp. F.eks. støtte til udsatte borgere, støtte til børns adgang til fritidsdeltagelse og støtte til plejefamilier.

Der skæres også over en bred kam på kulturtilbud. Busser i landdistrikterne og færgerne til øerne står også for skud. I det hele tage er budgetforliget et stort skridt hen mod afvikling af borgernes mulighed for at leve det gode liv på Lolland.

Enhedslisten vil en anden vej

Vi vil udvikle velfærden, vedligeholde eksisterende bygninger, veje, fortove m.v., have mere vild natur og omsætte den grønne omstillings store momentum til et nyt erhvervslandskab med et mangfoldigt og attraktivt arbejdsmarked.

Kommunens servicetilbud skal placeres i samarbejde med borgerne dér, hvor de efterspørges. Retningslinjer for, hvornår daginstitutioner, skoler og plejecentre betragtes som bæredygtige, skal borgerne opleve som værende tydelige og rimelige. Kommunen skal være en medspiller, når borgere etablerer og vedligeholder lokale fællesskaber, om det er i byen eller på landet. Kommunens servicetilbud skal desuden løbende udvikles i samarbejde med både borgerne og de medarbejdere, som i deres arbejdshverdag er i direkte kontakt med borgerne.

Budget for 2024

I administrationens forslag til budget 2024 er der indsat 176 mio. til pris- og lønfremskrivninger samt 84 mio. til tekniske korrektioner. Det mener vi i Enhedslisten er meget, meget højt. Vi arbejdet på at finde ud af hvorfor, men nåede ikke få det hele på plads i tide. Derfor har vi valgt at tage udgangspunkt i administrationens forslag.

Her er der brug for flere penge

Ved at gennemføre Enhedslistens budgetforslag kan vi, med samme resultat som flertalspartiernes budgetforslag, bevillige 8 mio. mere til genopretning af folkeskolen og alligevel frigøre ca. 25 mio. til velfærd.

Ud over skolerne vil Enhedslisten bruge penge på at sænke forældrebetalingen til daginstitutionerne, som ellers står til at få et ordentligt ”hop”. Vi vil øge pensionisters og andet godtfolks mulighed for at få bevilliget tilskud til ekstraordinære udgifter ved at opdaterer det standardbudget som forvaltningen bruger i sagsbehandlingen. Og vi vil bruge penge på alle lysanlæg i kommunen.

De sidste mio. mener vi at udvalgene skal fordele.

Pengene er der, men prioriteres forkert

Vi finder pengene ved at fjerne et ledelseslag, stoppe med spin og udarbejdelse af planer på vegne af ”private investorer” og blive mere forsigtige med at bruge eksterne advokater. Derud over vil vi mindske udgifter til mødeafholdelse såvel byrådsmedlemmernes honorarer.

Det mener vi er en rigtig prioritering.

Budget2024 Lolland Kommune Enhedslisten

Forslag til ændring i praksis i afgørelser – Byrådsmødet den 30.03.2023

Sagsfremstilling:
Følgende er modtaget fra Enhedslisten.
I Lolland Kommune har der de sidste år været den holdning at afgørelser i sager godt må udfordre Ankestyrelsen til at finde niveauet.
Det er beskrevet i sagsfremstillinger om Danmarkskortet (f.eks. Pkt. 11 i dette referat:
Dagsorden (lolland.dk) ) og har ligeledes været nævnt i Byrådet.
Den 22.2.2023 bragte K-NEWS et interview bl.a. med sektorchef Jesper Daugaard hvor han forklarer om princippet.
Denne artiklen udløste et blogindlæg fra Cand. Jour. Sanne Møller hvori hun gør
opmærksom på at kommunens praksis er i modstrid med loven:
Det er en kommunes pligt at oplyse en sag, før den træffer afgørelse. Det følger bl.a. af
retssikkerhedslovens § 10 og hedder oplysningsprincippet. Det er også en kommunes pligt at undersøge retsgrundlaget og sikre sig, at der er hjemmel, inden der træffes afgørelse. Det hedder legalitetsprincippet.
På den baggrund beslutter Byrådet at forlade det nævnte princip og anbefaler
administrationen at følge Sanne Møllers forslag til praksis som det fremgår af
blogindlægget.
Interview i K-NEWS: Det er ikke nødvendigvis dårlig retssikkerhed, når Ankestyrelsen
irettesætter kommuner (k-news.dk)
Blogindlæg i K-NEWS:
af Cand. Jour. Sanne Møller: BLOG
Forråelse og vildledende ledelse på socialområdet (k-news.dk)
Sagen afgøres af Byrådet
Beslutning
Fraværende: Marie-Louise Brehm Nielsen
Byrådet støtter op om en praksis, hvor kommunen er optaget af de fortolkningsmuligheder lovgivningen har, så længe det sker indenfor rammerne af gældende krav til korrekt sagsbehandling.

Begrundelsen for den ændrede beslutning blev fremlagt af Gry Hernø (A) – Enhedslistens transskription