Enhedslisten ønsker en velfungerende offentlig transport – også på Lolland
Vi mener at det ligger lige for at fungerer den offentlige transport godt, så er der flere der bruger den.
En velfungerende offentlig transport er også en vigtig del af vores frihed. Frihed til at besøge faster Olga; Frihed til at komme til skole, arbejde og sport. Frihed fra at skulle vedligeholde og finansierer dyre transportmidler.
Det er på tide at starte den gode cirkel
Derfor lægger vi dette oplæg om offentlig transport på Lolland ud til debat.
Det er ikke perfekt, men det er fleksibelt og dækker kommunen.
Vores vision
Vores vision er inspireret af:
-
Lolland kommune skal dækkes således at de fleste kan komme med offentlig transport inden for cykelafstand. Resten med tilkaldetransport
-
De gamle togruter i kommunen
-
ca. 1/3 af borgerne i Lolland Kommune bruger cyklen hver dag eller tit
-
Det er farligt at cykle på mange af landevejene
Vores forslag
Hovedstrukturen skal være 2 cirkler.
1 mellem byerne: Nakskov – Maribo – Holeby – Rødby /Rødby Havn
1 mellem byerne: Maribo – Bandholm – Kragenæs- Nakskov
Udbyg det nuværende
Vores 2 hovedlinjer dvs. Lokalbanen Nakskov – Maribo og R-bussen mellem Maribo og Rødby /Rødby Havn vil vi udbygge med:
-
R-bussen Maribo og Rødby / Rødby Havn skal også forbi Holeby
-
Hovedlinje mellem Rødby / Rødby Havn og Nakskov
-
Hovedlinje mellem Nakskov – Kragenæs – Bandholm – Maribo
Hovedlinjerne kan starte som (R-)busser men vi mener at store dele med fordel kan udbygges til tog- eller sporvognslinjer.
Ligesom der er stationer fra Nakskov til Maribo skal der være stationer på de øvrige hovedlinjer.
Stationerne
På alle stationer skal der være
-
sikre, aflåste muligheder for cykler, el-scootere, tuk-tuk’er, m.v.
-
mulighed for opladning af transportmiddel
-
velfungerende cykelstier i en radius af 5 km om hver stationer
Tilkaldetransport
Hvis du ikke bor indenfor 5 km af en station eller ikke kan transporterer dig selv til stationen skal der være tilkaldetransport.
Tilkaldetransport kan f.eks. være telebusser eller nærbusser som der er forsøg med i Haslev. Det vigtigste er at det er fleksibelt og samtidig kan fungerer som tilslutning til hovedlinjerne.
Et fleksibelt forslag
Vores forslag er fleksibelt og kan gennemføres i bidder.
Vi kan f.eks. starte med stationsbygning og cykelsti på en allerede eksisterende station på lokalbanen og med busrute Kragenæs – Nakskov – Rødby Havn som senere udbygges med stationer.
Hvor skal pengene komme fra?
Der er en statslig trafikpulje i 2025/36 målrettet cykelisme med op til 50% i støtte som kommunen kan søge f.eks. til cykelstier ved Ryde station.
i Enhedslistens budgetforslag er der mange ideer til at omlægge økonomien i Lolland Kommune til fordel for borgerne. Eftersom vores vision kan udbygges trinvis skal alle pengene ikke findes på samme tid.
Hvad mener du??
Lad os høre din mening.
skriv til [email protected] eller kommenter på vores opslag på Facebook.