6 MØDER OG LIDT ARRANGEREN

Det var hvad uge 46 kunne byde på for byrådsmedlemmet for liste Ø i Lolland Kommune.

Nå men vi tager det lidt af gangen 😀

Møde i Social- og arbejdsmarkedsudvalget

– det var tirsdag.

BUDGETOPFØLGNING

Under arbejdsmarkedsudvalget har vi sparet en del mio fordi flere er kommet i arbejde. Og det er jo en god måde at spare på!👍

👉 I bilaget kan man på side 22 læse at kommunen er begyndt at bruge noget der kaldes VUM 2.0. Det er en metode til at definere hvilken hjælp borgeren har brug for. Lidt ala beskrivelsen ved praktisk hjælp og pleje. Det er nødvendigt for at kunne bestille hos de private aktører.

Det lød som om der er en del økonomistyring i det. Det lød også lidt som om hjælpen bliver fastlåst, så pædagogerne ikke kan bruge deres faglighed.

Nå, vi må jo sige “længe leve privatiseringer” og holde øje.

🍎 Enhedslisten kunne godt tilslutte sig indstillingen vedr. udvalget.

FORDELING af penge jf. §18

§18 – midler er noget man kan søge f.eks. til sociale arrangementer, tilskud til ting ect.

Der er fastsat nogle regler og nedsat et udvalgt med medlemmer fra ældreråd, folkeoplysningsrådet og mange andre, der fordeler pengene. Udvalget skrive en indstilling til politikerne der så leger gummistempel.

Og denne gang var det virkelig gummistempel. Tidligere var der en begrundelse for tildelingerne. De var ikke med denne gang. Det dik vi lidt debat om.

🍎 udvalget (inkl Enhedslisten) tiltrådte indstillingen i fuld tillid til §18 udvalget

LEDELSESINFORMATION

Det er alle tallene på vores område. Hvor mange arbejdsløse, hvor mange får bostøtte osv. osv. osv.

👉 Den trofaste læser kan måske huske “nogle” brokkese sig over at administrationen i budget24 fik 19-1 til at blive 14? Det endte med at administrationen fortalte at de 19 skulle have været 15.

Det var jeg ikke helt tilfreds med. Budgettet for bostøtte (§85) er i 2024 på ca 45 mio i alt og det er således faldet til ca 41 mio i 2025. Både i ledelsesinformationen og i budgetopfølgningen står der at de 45 mio bliver brugt op.

Det fik vi en lille debat om. Enden på det var at hvis de 41 mio ikke er nok så skal vi have en ekstrabevilling.

😥 jeg frygter bare at personalet forsøger at holde budgettet ved at give mere “skrabet” hjælp. Her spiller VUM 2.0 måske også ind. 🤔

Endnu en grund til at holde øje.

🍎 ledelsesinformationen blev taget til efterretning

DANMARKSKORTET

er Social- og indenrigsministeriets sammenligning af klagesager til Ankestyrelsen.

👉 Der er forbløffende få klagesager. Det kan jeg godt give mange forklaringer på, ud over den åbenlyse; at alle sager afgøres korrekt.

👉 I de klager der så er, er der mange der får medhold. Lolland kommune er nu kommet under landsgennemsnittet. Det er godt efter at vi har ligger højt i de senere år, men 35% er stadig mange fejlskøn.

Ankestyrelsen har godkendt Lolland Kommunes handleplan for at få pct. ned.

SAGSBEHANDLINGSFRISTER

Sammenslutningen Enmillionstemmer (Link til Facebook) har haft gennemgået alle kommuners oplysninger om sagsbehandlingsfrister. Imponerende arbejde.

Det materiale har de haft sendt til Ankestyrelsen. I første omgang fik kommunerne et brev. Efterfølgende har 1miostemmer fulgt op og igen sendt til Ankestyrelsen.

👉 I anden omgang kom der et brev til alle kommuner og er brev særskilt til de kommuner der stadig har fejl på hjemmesiden. Herunder til Lolland.

Lolland har 2 fejl;

👉 den ene var at der var skrevet intervaller i sagsbehandlingstiden. Det må man ikke. Den fejl var rettet ved fremlæggelse til udvalget.

👉 Den anden fejl var at der står i bundteksten at der skulle tillægges tid til at indhente attester. Det må man ikke – det stod sådan set også i brevet fra Ankestyrelsen. Det var jeg jo nød til at snakke lidt om.

‼️ meningen med sagsbehandlingsfristerne er at man som borger skal vide hvad man kan regne med. Så nytter det ikke noget med elastik i tingene.

👉 Der er iøvrigt altid den elastik at administrationen kan skrive til borgeren med en begrundelse for at sagen bliver forsinket og en ny tidsfrist.

🍎 administrationen lovede at fjerne bundteksten om indhentning af attester mv så udvalget kunne enstemmigt godkende tidsfristerne.

ARBEJDSPLIGT

Som et led i symbolpolitikken på integrationsområdet har Folketinget vedtaget at de der modtager “integrations- og kontanthjælpsydelser” og samtidig er omfattet af beskæftigelsesindsatsen skal have en arbejdspligt på 37 timer om ugen.

👉 I Lolland kommune rammer det medborgere op til 84 år! Ca 5 personer er over folkepensionsalderen. Dem skal Jobcentret nu sagsbehandle og skrive en begrundet dispensation.
Så meget for at ville øge kommunernes selvbestemmelsesret!

i alt 73 borgere bliver ramt.

👉 Det kniber med at finde fornuftig beskæftigelse uden at få ind på områder hvor der skal betales løn.

‼️ Deraf kan man jo også udlede at de der er raske og rørige bør ansættes på normale løn og arbejdsvilkår.

Til Jobcamp var jeg rundt og høre hvad andre kommuner gjorde vedr. arbejdspligten* Og det var netop tiltag for at borgerne kommer i arbejde. Og det lykkedes.

ÅBN ORIENTERING

tegning af mødeHer var der en orientering om de sygedagpengesager som var blevet afgjort af en ekstern konsulent.

Vi fik at vide at der ikke er nogen tidsfrist på de sager der skal gennemgåes. De tager det “ved siden af”.

👉 Så kan det jo godt tage lang tid – særligt nu hvor beskæftigelsesområdet samtid skal lægges om. Så den må jeg lige tygge lidt på 🤔

Link til referatet